AgileByExample 2018 część II

Trochę czasu minęło, zatem pora przypomnieć o minionej konferencji AgileByExample i zaprosić Was na drugą część recenzji wystąpień. Mamy nadzieję, że znów znajdziecie dla siebie inspirujące tematy, warte zgłębienia. Przy okazji – macie już możliwość wysłuchania i obejrzenia większości z nich na kanale AgileByExample. A zatem, do dzieła.

Mina Boström Nakićenović – Innovate Successfully with Minimum Viable Effort

Miałam okazję słuchać Minę na jej prezentacji i, później, ponownie na lightning talkach. W obu przypadkach zaczynała opowieść od “Dawno, dawno temu…”, co z jednej strony ciekawie wprowadzało w temat i umożliwiało jej kontynuowanie wątku w określonej konwencji, a z drugiej strony dość dobrze pozwalało zapamiętać samą Minę. Ale wracając do meritum. Mina postanowiła się podzielić swoim doświadczeniem na temat kreatywności i narzędzi umożliwiających wyszukanie innowacji, wychodząc od stwierdzenia, że niestety im więcej wiesz w danym temacie, tym trudniej o kreatywność. W takim wypadku przydatny staje się efekt Medyceuszy, polegający na łączeniu z pozoru nieoczywistych domen, w celu uzyskania nowej wartości. Np. połączenie możliwości komputerów z obserwacją systemów biologicznych zaowocowało inteligencją rozproszoną, a połączenie Toyota Production System z Software Development dało nam do użytkowania Lean Software Development. Od wstępu teoretycznego Mina przeszła do prezentacji 3 narzędzi, które pomagają skoncentrować się na szukaniu innowacji i nie wymagają dużego nakładu pracy czy sił:

  1. Strategy Canvas – świetny przykład Netflixa, który wykorzystując wiedzę o tym, co oferuje jego konkurencja (na zdjęciu powyżej), zaryzykował i poszedł w zupełnie odwrotny model biznesowy, wygrywając w cuglach.
  2. Buyer Utility Map / Pain Points – narzędzie, które identyfikuje mocne i słabe strony naszych procesów dla klienta i w ten sposób umożliwia skoncentrowanie sił na właściwych działaniach(zdjęcie obok)
  3. VRIO – czyli odpowiedź na kilka pytań, które daje nam jasną informację, jak możemy traktować nasz produkt, lub pomysł na produkt.
  • Czy jest wartościowy (Valuable)? Jeśli nie, to traci na konkurencyjności, a jeśli tak, to idziemy do następnego pytania:
  • Czy jest rzadki (Rare)? Jeśli nie, to niczym się nie wyróżnia na tle konkurencji, a jeśli tak, to idziemy do następnego pytania:
  • Czy jest nie do podrobienia (Inimitable)? Jeśli nie, to mamy tylko chwilową przewagę, a jeśli tak, to idziemy do ostatniego pytania:
  • Czy jest “uporządkowany” (Organized)? Jeśli nie, to mamy do czynienia z niewykorzystaną przewagą konkurencyjną, a jeśli tak, to właśnie trafiliśmy na żyłę złota, czyli trwałą przewagę nad konkurencją.

Joshua Kerievsky – Are You Curious?

Joshua na zakończenie pierwszego dnia wygłosił keynote na temat ciekawości i jej istotności dla przebiegu i wyników naszej pracy. Wątek ten został połączony z 4 pryncypiami ruchu Modern Agile (http://modernagile.org/), którego założycielem jest właśnie Joshua i które możecie zobaczyć na zdjęciu obok.

  1. Kariera (Wyzwalaj w ludziach wspaniałość) – wg Joshuy ciekawość,  powinna być naszym podstawowym nawykiem w pracy, bo tylko dzięki niej jestesmy w stanie nieustannie się uczyć i poszukiwać nowych rozwiązań. Warto zatem na przykład zaprosić coacha czy mentora, żeby patrząc naszą pracę wskazał nam, co możemy robić inaczej. Jak na przykład chirurg Atul Gawande, który poprosił swojego profesora, by obserwując go w trakcie operacji, podzielił się swoimi uwagami, czy Pete Sampras, który dzięki coachowi zaczął stosować zamiast wcześniejszego bekhendu oburęcznego jednoręczny.
  2. Klienci (Stale dostarczaj wartość) – naszym priorytetem powinna być ciekawość, czy nasi klienci są szczęśliwi, czy używają z zadowoleniem naszych produktów. Ciekawym przykładem była tu opowieść o Toronto-Dominion Bank, którego celem jest jak najlepsze poznanie swoich klientów, by zamienili się w fanów banku, a hasłem przewodnim jest “If something matters to humans, it matters to us”, czy o Toyocie, w której pracownicy jeżdżą wraz z klientami samochodem, by poznać ich nawyki i zrozumieć, jak korzystają z ich produktów.
  3. Kunszt/Rzemiosło, w oryginale Joshua użył słowa Craft (Eksperymentuj i ucz się szybko) – Grace Hopper powiedziała kiedyś, że najniebezpieczniejszym zdaniem jest “Zawsze robiliśmy to w taki sposób”, bo przez nie nie jesteśmy w stanie się nigdy usprawnić i nasze procesy pozostają wciąż takie same. Z tego powodu np. w Intuit wyprawiane jest co roku przyjęcie celebrujące porażki, z których firma wyniosła najważniejsze lekcje, a John Allspaw z Etsy woli zamiast 5 Why zadawać nieskończone pytania How, żeby dowiedzieć się, jak coś się wydarzyło, jak do czegoś doszło i dzięki odpowiedziom usprawnić procesy w organizacji. Joshua tutaj bardzo mocno zachęcał do eksperymentowania i porzucania pewnych elementów scruma czy XP po to, by przekonać się, czy i na ile uproszczenie procesów pomoże w codziennej pracy.
  4. Konflikt (Najpierw zapewnij bezpieczeństwo) – ciekawość może być pomocna również podczas trudnych sytuacji, ponieważ dzięki niej jesteśmy w stanie dotrzeć do sedna problemu, zrozumieć dlaczego coś się wydarzyło, a nie od razu wyciągać błędne wnioski i wpadać w gniew.

Angel Medinilla – From Agile teams to the Agile Organization—Agility beyond software development

Angel wystąpił na rozpoczęcie drugiego dnia, co okazało się strzałem w dziesiątkę, bo Hiszpan jak zwykle obudził największych śpiochów swoim entuzjazmem i żartami. A przy okazji jak zwykle mocno zainspirował, scalając z pozoru oczywiste elementy w zupełnie nową układankę. Ale po kolei. Angel po wstępie pełnym przykładów z życia, jak agile i scrum w organizacjach nie przekłada się na faktyczną zwinność i zmianę sposobu myślenie, przeszedł do pierwszej konkluzji, że żeby móc mówić o zwinności (Agility) potrzebne są 4 elementy (wskazane już w Manifeście Agile):

  1. Wartość (Value) –  czyli wracamy do korzeni, bo chodzi tu o częste i wczesne dostarczanie wartości dla użytkownika, aby uzyskać feedback, coś poprawić, dodać, odjąć, zmienić i wiedzieć, w którym kierunku dalej iść. Tutaj bardzo spodobała mi się zacytowana przez niego myśl twórców Linked.in “Jeśli pierwsza wersja twojego produktu nie zawstydza cię, prawdopodobnie czekałeś [z jej wypuszczeniem] za długo”.
  2. Adaptacja (Adapting) – tutaj pojawiła się przecudna historyjka o magazynie, paczkach i skanowaniu kodów kreskowych, której nie zdradzę, bo musicie ją koniecznie zobaczyć. Konkluzja natomiast jest jedna – deweloperzy muszą współpracować i rozmawiać z użytkownikami. I tutaj Angel wspomniał słowa A. Cockburna, że na początku Agile to było 5 programistów i klient zamknięci w jednym pokoju. Wystarczyło porozmawiać.
  3. Praca zespołowa (Team work) -czyli, tak dla przypomnienia, grupa ludzi rozwiązująca jeden problem klienta i mająca wspólny cel.
  4. Usprawnienie (Improvement) – coś, czego teoretycznie nie trzeba wyjaśniać. Natomiast warto podkreślić, że usprawnienia powinny być ciągłe, bo nie chodzi o to, by raz wprowadzić je do organizacji, odhaczyć jako wykonane i możemy spocząć na laurach.

Drugą konkluzją Angela było to, że warto wprowadzać Leana tam, gdzie ze względu na rodzaj pracy Agile niekoniecznie się sprawdzi. A żeby mówić o Leanie, potrzebujemy znów 5 elementów:

  1. Wartość (Value) – w rozumieniu leanowym chodzi tu o maksymalizację wartości z punktu widzenia klienta.
  2. Usprawnienie (Improvement) – złożone z dwóch elementów: Hansei, czyli ciągłego zastanawiania się nad najdrobniejszymi rzeczami, które poszły źle, i Kaizen, czyli procesu ciągłych małych usprawnień
  3. Spojrzenie na cały system (System View) – tutaj Angel przytoczył kolejną, świetną, historyjkę o tym, jak wygląda prośba do HR o zatrudnienie dodatkowych iluś osób do projektu. Miesiące lecą, a osób nie ma, bo jedna osoba przeprowadza rozmowy, druga dokonuje pierwszej ewaluacji, inna odpowiada za podpisanie umowy, inna za szkolenia wstępne, a na to wszystko nakładają się Finanse, które nie dają zgody na zatrudnienia na określonych warunkach. Efekt? Osoba szukająca pracowników po iluś miesiącach nadal ich nie ma. Problem? Zapominamy, że my też dla swojej organizacji bywamy klientem i powinniśmy jak klient zostać obsłużeni całościowo, a do tego potrzeba właśnie myślenia systemowego.
  4. Przepływ prac (Flow) – czyli proste pytanie od prowadzącego o to, ilu z nas na sali musiało samodzielnie załatwić sobie myszkę lub klawiaturę, bo nie mogło się doczekać na załatwienie tak drobnych rzeczy od właściwego departamentu. Chodzi tu zatem o to, żeby prace szły w organizacji płynnie i nie było wąskich gardeł.
  5. (Pull) – czyli przejście od myślenia pt. “Te 75 projektów musimy zrobić do końca roku” i upychania łokciem kolejnych 20, do pytania “Co w następnego w kolejności, najbardziej wartościowego możemy zrobić do końca najbliższego kwartału?”

Podsumowaniem tych dwóch konkluzji jest diagram uśmiechniętej twarzy (zdjęcie obok), na którym mamy w postaci oczu wyżej opisane Agility i Lean, a uśmiech to pętla feedbacku od klienta z problemem do klienta zadowolonego, która powinna się coraz bardziej skracać. I to wszystko razem stanowi właśnie o tym, co Angel zawarł w tytule prezentacji, czyli o przejściu od zwinnych zespołów do prawdziwie zwinnej organizacji.

No i na koniec drugiej części jeszcze jedna recenzja krytyczna.

Ran Nyman – 10 Years of Examples Using Large-Scale Scrum

W moich notatkach zapisałam sobie “Czy ktoś opowie o LeSS tak, żebym oniemiała?” W prezentacji Rana, prowadzonej niemożliwie monotonnym głosem, dostaliśmy bowiem ponownie, typową opowieść o firmie, w której wprowadzono w 2005 Scruma, w 2007 LeSSa dla 8 zespołów, a potem LeSS Huge dla ponad 20 zespołów w różnych krajach i wszystko zagrało. Po 18 minutach opowiadania o sukcesie w firmie nr 1 Ron przeszedł do podobnej opowieści na temat firmy nr 2, a ja uznałam, że wolę skorzystać z innych prezentacji i przeniosłam się do drugiej sali na opisaną wyżej Minę.

O czym jeszcze warto wspomnieć:

  • Lightning Talki, które już powoli stają się tradycją na konferencji. Zapalić kogoś w kilka minut, być może bez slajdów, mieć w głowie ideę i dobrze ją przekazać wcale nie jest tak prosto. Tym bardziej cieszy, że z roku na rok te wystąpienia są coraz ciekawsze, lepiej przygotowane i poruszają ogromne spectrum tematów.
  • Panel dyskusyjny, na który nie miałam okazji dotrzeć, ale słyszałam o nim mnóstwo dobrego. Niedawno znalazłam chwilę, by wreszcie go obejrzeć, więc gorąco polecam i Wam, bo poruszał wiele ciekawych tematów.
  • Ponieważ drugiego dnia było sporo wystąpień, na których opisanie już nie mam tu miejsca, jeszcze raz zachęcam Was gorąco do zerknięcia na kanał AgileByExample i wyrobienia sobie o poszczególnych prezentacjach własnego zadania. Dodam tylko w ramach reklamy, że również nasi redakcyjni koledzy – Jacek i Kuba – mieli swój czas na tej konferencji.
  • No i last but not least miejsce dla AskTheExpert, czyli miejsce, gdzie część zaproszonych prelegentów była dostępna przez większość dnia, by porozmawiać o tematach zgłaszanych przez uczestników konferencji. Każdy z obecnych mógł z nimi skonfrontować swoje przemyślenia, pogłębić tematy z wystąpień lub po prostu bliżej poznać ich sposób myślenia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ta strona używa Cookies, korzystając z niej wyrażasz zgodę na używanie ciasteczek zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Nasza Polityka Prywatności
Akceptuję, bo lubię Was czytać.
x
X