Annual Agile Retrospective Report

Wygląda na to, że raporty na stałe zagościły w agile’owym świecie. Na naszych łamach przedstawiamy wam rok do roku wyniki State of Agile oraz State of Scrum (ok, artykuł o tym raporcie za rok 2016 nadal czeka, aż się nad nim pochylę). Pora do niego dołączyć pierwszy Annual Agile Retrospective Report. Tak, dobrze przeczytaliście. Ktoś, a konkretnie firma zajmująca się narzędziami do retrospektyw postanowiła sprawdzić, jak też świat sobie z tym radzi. No to  zobaczmy, ok?

  • Już na pierwsze pytanie dotyczące czynników, które sprawiają, że retrospektywy będą  z większym prawdopodobieństwem przeprowadzane w organizacji, mamy bardzo ciekawe odpowiedzi. Oto bowiem na pierwszych dwóch miejscach mowa jest o zachęcaniu (angielskie  słówko o znacznie bogatszym znaczeniu „empower”) zespołów do rozwiązywania własnych problemów oraz kulturze organizacji otwartej na feedback. Odpowiedzi te otrzymały odpowiednio 79% oraz 77%, podczas gdy, zdawałoby się, oczywista odpowiedź pt. Dojrzała (mature) kultura agile w organizacji, otrzymała tylko 44%. Czy to oznacza, że respondenci nie utożsamiają wzmacniania zespołów i kultury feedbacku z kulturą agile, czy może właśnie wychodzą dalej i szerzej, widząc, że retrospektywy nie muszą być koniecznie związane z agilem?
  • Jeśli chodzi o odpowiedzi o największe korzyści z przeprowadzania retro oraz o największe wyzwania, jakie są z nimi związane, mamy odpowiednio poprawę komunikacji i niemożność rozwiązania przedyskutowanych tematów przez zespół (bez wskazania, czy te tematy wymagają zaangażowania innych osób w organizacji, czy po prostu zespół się zobowiązuje do usprawnień, a potem ich nie wdraża w życie), a więc tak naprawdę nihil novi.
  • Patrząc natomiast z perspektywy zespołów, które początkowo organizują sobie pracę tak, by kończyć iteracje wraz z końcem tygodnia, ciekawa wydaje się odpowiedź wskazująca na wtorki i środy jako dni, w których retrospektywy są najczęściej prowadzone. Zazwyczaj do tych dni zespoły dochodzą po dłuższej praktyce, odkrywając jak irytujące bywa organizowanie spotkań w piątki, gdy każdy myśli o weekendzie i ciężko jest zebrać cały zespół razem ze względu na urlopy, święta i inne przypadki, w które piątki zdają się obfitować.
  • Tylko 2/3 respondentów zadeklarowała, że Product Owner uczestniczy w retrospektywach. Hmm, jak przeczytacie w antywzorcach Scruma autorstwa Jacka Wieczorka, jest to praktyka, która może generować problemy (acz nie musi), więc tu chętnie pogłębiłabym pytanie i dowiedziała się, dlaczego 34% Product Ownerów nie pojawia się na retro.
  • Nie ma natomiast niespodzianek, jeśli przyjrzymy się najczęściej używanym technikom na retro. Są to powszechnie spotykane „co poszło dobrze, a co nie”, Start, Stop, Continue, Mad, Sad, Glad, czy Łódka.
  • 62% respondentów deklaruje, że do akcji wybranych podczas retro są przypisywane konkretne osoby, natomiast już tylko 12% wskazuje, że obok osób odpowiedzialnych pojawia się również jakaś data końcowa na zrealizowanie postanowień. Przepięknie koreluje to z trudnością opisaną przeze mnie wyżej, by zespoły „dowoziły” przedyskutowane tematy.
  • No i oczywiście na końcu pojawia się pytanie o narzędzia stosowane do prowadzenia retrospektyw. Królują białe tablice i post ity, podczas gdy narzędzia online’owego firmy, której zawdzięczamy ten raport, używa tylko 15%. Jak można było się zatem spodziewać, w podsumowaniu autorzy reklamują się, ostrzegając, że skoro tylko 11% zespołów wg odpowiedzi ich respondentów pracuje w tej samej lokalizacji, to bez zdalnego narzędzia potrzeby osób w innych lokalizacjach nie zostaną prawidłowo zaadresowane, a oni sami nie będą w stanie aktywnie uczestniczyć w retrospektywach. Byłabym natomiast ostrożna z wyciąganiem takich wniosków, biorąc pod uwagę, że na pierwszą edycję ankiety przyszło tylko 277 odpowiedzi, co daje nam bardzo znikomy procent w przełożeniu na ogół populacji, który można by objąć badaniem.

No to czas na podsumowanie. Czy raport był odkrywczy? Czy ujawnił jakieś ciekawe bądź nietypowe wzory zachowań? Czy wzbogacił moją wiedzę i doświadczenie na temat retrospektyw? Nie, ale jeśli pojawi się druga i trzecia edycja, to być może śledzenie trendów przyniesie nam dodatkowe  informacje i wskaże na zagadnienia warte głębszego poznania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ta strona używa Cookies, korzystając z niej wyrażasz zgodę na używanie ciasteczek zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Nasza Polityka Prywatności
Akceptuję, bo lubię Was czytać.
x