Redakcja Agile247 od kuchni

Spotkanie redakcyjne, czerwiec 2019

Pytacie nas jako redakcję, jak udaje nam się tak długo prowadzić razem serwis. 7 stycznia 2014 roku opublikowaliśmy nasz pierwszy artykuł, po pięciu i pół latach, wciąż piszemy w piątkę i całkiem dobrze mamy się jako zespół. W tym materiale uchylam rąbka tajemnicy na nasze sposoby na dobrą jakość artykułów, utrzymanie rytmu ich publikacji i współpracę w zespole.

1. Recenzje artykułów

Żaden z 242 artykułów opublikowanych na Agile247 nie pojawił się w serwisie bez sprawdzenia przez minimum jedną osobę poza autorem. Większość artykułów, które czytacie, została przed publikacją przeczytana i zrecenzowana przez dwóch innych redaktorów. Po co to robimy? Żeby dbać o jakość materiałów, uczyć się od siebie nawzajem, inspirować i mieć pewność, że faktycznie dajemy Wam z siebie 100%. Zazwyczaj nie są to jedynie kosmetyczne poprawki, ale pytania, sugestie, czasem też poddawanie w wątpliwości konkretnych tez. Zdarza się, że podczas recenzowania wchodzimy ze sobą w dłuższe dyskusje. Jak widać, nie jest łatwo, za to jest odświeżająco i ucząco. Tak lubimy najbardziej. Dla przykładu poniżej znajdziecie widok komentarzy Jacka i Ewy do mojego materiału o miarach w Kanbanie

2. Wypracowana przez nas Definicja ukończenia dla artykułów

Artykuły są dla nas redakcyjnymi zadaniami. Zanim uspójniliśmy, jak rozumiemy poprawnie ukończone zadanie, mieliśmy w zespole sporo dyskusji. Na przykład o tym, że materiał nie ma linkowania wewnętrznego, ułatwiającego Wam nawigację po serwisie, sensownego opisu SEO, bez którego nie jesteśmy wyszukiwani w Google, albo dobrze wyglądającej w mediach społecznościowych grafiki. Na pewnym etapie uznaliśmy, że brakuje nam tak zwanej DoD (ang. Definition of Done) i zaczęliśmy budować ją na bazie naszych doświadczeń. Definicja ukończenia zajmuje dziś wraz z przykładami siedem stron. Co w niej zawarliśmy? Format artykułu, zasady dotyczące linkowania, tagów, dodawania grafiki, wpisów na media społecznościowe, opisów dla Google i wiele innych. 

Fragment naszej Definicji ukończenia

Dzięki temu trzymamy się standardów, które sprawiają, że artykuły są spójne i przyjazne dla wyszukiwarek. Jako ciekawostkę dodam, że częścią Definicji ukończenia jest trzymanie się “Słownika Agile247”. To nasze zasady dotyczące używania polskiego nazewnictwa, bo od przeinaczeń, bolą nas redakcyjne uszy, zresztą zobaczcie sami:

3. Regularne publikacje

To temat rzeka, który wraca do naszej redakcji jak bumerang. Bez nowych treści nie ma Agile247, a o nie wcale nie jest łatwo. Czasem brakuje inspiracji, częściej sił i weny (choć tak, wiemy, że pisanie to podobno rzemiosło;)). Zaczynaliśmy od planowania z wyprzedzeniem artykułów na konkretne terminy, później były dwutygodniowe okna czasowe na publikacje dedykowane poszczególnym osobom. Ponieważ problemem zaczęły być okna puste, wprowadziliśmy minimalną liczbę opublikowanych  artykułów – początkowo kwartalnie (dwa artykuły), a ostatecznie miesięcznie (jeden materiał per osoba). Dlaczego tak? Zależało nam na tym, aby zachować rytm publikacji – uznaliśmy, że takt środowy będzie idealny oraz że chcemy mieć w naszym WordPressie zakolejkowane materiały, z zaplanowanym terminem publikacji. 

Jak nam idzie? W 2019 roku mieliśmy do czerwca kilka środowych luk, ale większość tygodni zrealizowaliśmy zgodnie z planem. Wprawne oko bywalca na Agile247 zauważy, że z wiosną zaczęło być coraz trudniej. Bardziej dociekliwi z Was mogli także dostrzec, że zdarzają się miesiące, kiedy z naszej redakcyjnej listy ktoś znika, aktualnie na przykład ja. To symboliczna kara za brak comiesięcznego artykułu. Napisanie materiału w kolejnym miesiącu powoduje, że po dwóch miesiącach od usunięcia niesubordynowany redaktor wraca  na stronę. Jak widzicie, kombinujemy mocno. Motywujemy się nawzajem prośbą oraz groźbą i uśmiechamy przez łzy;), kiedy ostatniego dnia miesiąca nagle spływają jeden po drugim materiały do review – syndrom studenta opanowaliśmy do perfekcji. Nie jest łatwo, ale wiedzcie, że walczymy! 

4. Czwartkowe, redakcyjne videokonferencje

Szanse na spotkanie kogoś z Agile247 w czwartek wieczorem są bardzo małe – 21:15 to ważny dla nas redakcyjny czas spotkań on-line. Tradycja cotygodniowej, godzinnej videokonferencji  sięga naszych początków, czyli 2014 roku! Wcześniej były poniedziałki, przez chwilę środy, od 2017 roku czwartek na dobre zadomowił w naszych rodzinnych kalendarzach. Nazywamy je w redakcji hangoutsami, od narzędzia do videkonferencji Hangout, które z czasem zamieniliśmy na Zooma.

To tam ustaliliśmy większość naszych działań, zasad i zmian dotyczących serwisu, również tam odbywają się trudniejsze rozmowy – związane z feedbackiem, oczekiwaniami wobec siebie nawzajem, potrzebami. Przez lata nadaliśmy spotkaniu konkretne ramy i podzieliliśmy je na części, aby mieć pewność, że rozmawiamy o wszystkich ważnych dla nas obszarach, co ma odzwierciedlenie w szablonie dokumentu (po każdym powstaje notatka). Jest np: część dedykowana TO DOsom z ostatniego spotkania, planowanym artykułom, promocji na mediach społecznościowych, bieżącym tematom redakcyjnym i naszym “off-topicom”, które przekraczają już często 22:15, ale mogą, bo uznajemy, że nie są “obowiązkowe” – to czas na podzielenie się sukcesami z pracy, ciekawostkami, ale też na pogadanie o gorszych momentach, metaforyczne otarcie łez w redakcyjny rękaw;). Godzina to naprawdę mało! Każde spotkanie ma swojego prowadzącego (nazywamy go hostem), ustalanego rotacyjnie wg naszego DIKEJa (akronim od naszych imion: Dawid, Iza, Kuba, Ewa, Jacek), który trzyma spotkanie czasowo w ryzach i notuje. 

Przez pięć i pół roku działania serwisu spędziliśmy na videokonferencjach około 250 godzin. Nie zawsze jesteśmy wszyscy, ale całkiem odpuszczamy hangout tylko w wyjątkowe dni, jak święta. Nasze najtrudniejsze rozmowy dotyczyły tego, że okresowo nie wszyscy, z różnych powodów, regularnie w nich uczestniczymy. Bo nie jest łatwo – zmęczenie po całym dniu, powrót ze szkolenia albo od klienta, następnego dnia ważne warsztaty, a z drugiej strony wszyscy wiemy, że w dużym stopniu to właśnie żelazna zasada hangoutów trzyma nas razem jako redakcję. 

5. Slack i u nas 

9 grudnia 2015 roku powstał na komunikatorze Slack nasz kanał tematyczny #agile247, od tego czasu do końca czerwca 2019 wymieniliśmy na nim 4,958 wiadomości i dołączyliśmy 9 nowych kanałów, takich jak: #conferences, #socialmedia, #random (odpowiednim “off-topiców”) albo dedykowanych rozmowom o klientach, czy działaniach w ramach prowadzonej przez nas spółki 202 Procent. W sumie na Slacku wymieniliśmy ze sobą 28, 504 wiadomości. To zarazem dużo i niedużo, bo wielu z Was może korzystać z komunikatorów bardziej intensywnie. Na pewno nie jesteśmy slackowymi gadułami;), ale dzisiaj nie wyobrażamy sobie naszego redakcyjnego życia bez tego typu bieżącej wymiany informacji.

6. Nasze off-site

Raz na około pół roku spotykamy się całą redakcją na około osiem godzin, aby popracować wspólnie nad wizją serwisu, bieżącymi, ważnymi dla nas tematami, wymienić się doświadczeniami i po prostu porozmawiać ze sobą twarzą w twarz. Oprócz tego typu intensywnych, merytorycznych spotkań w tygodniu, raz na jakiś czas organizujemy również weekendowe spotkania rodzinne. Wtedy nie ma miejsca na dyskusje o agile’u i pracy, w zamian są rozmowy o innych pasjach, podróżach, codziennych tematach… Co lubimy wtedy najbardziej? Świeże powietrze, dobre jedzenie i przestrzeń.

To nasze najważniejsze sposoby na prowadzenie serwisu i współpracę w taki sposób, aby dawało nam to satysfakcję i poczucie, że robimy coś ważnego i wartościowego.

Iza Goździeniak

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ta strona używa Cookies, korzystając z niej wyrażasz zgodę na używanie ciasteczek zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Nasza Polityka Prywatności
Akceptuję, bo lubię Was czytać.
x