Relacja z Agile By Example 2017 – część pierwsza

Agile by Example 2017

Jak co roku nasza reprezentacja odwiedziła Warszawę i spędziliśmy dwa dni na konferencji Agile By Example.

Poniżej znajdziecie pierwszą część relacji, w której opisujemy trzy ciekawe prezentacje z dnia pierwszego.

Wkrótce pojawi się część druga, gdzie dodatkowo opiszemy ogólne wrażenia po konferencji.

Zapraszamy!

 Alistair Cockburn – “The Heart of Agile”

 

Alistair Cockburn - The Heart Of Agile

Alistair Cockburn – The Heart Of Agile

Alistair otwierał swoją prezentacją pierwszy dzień konferencji. Wyszedł od podzielenia się obserwacją, że agile skomplikował się od czasu, gdy w 2001 roku podpisywał Agile Manifesto. Wspomniał o momencie, w którym chcąc zacząć uczyć Scruma, otrzymał od jednej z organizacji skomplikowaną tabelkę z ponad setką tematów, które musi przekazać uczestnikom szkolenia. Uznał to za zbyt skomplikowane i zbyt ciężkie. Z drugiej strony podzielił się przykładową reklamą serwowaną z Google Ads, która obiecuje „tanią certyfikację za 29$” oraz „100% zdawalność lub zwrot kosztów”.

Dalej mówił o tym, że przez lata opierał swoje nauczanie na modelu shu – ha – ri. Według Alistaria każdy przechodzi przez 3 etapy uczenia się:

  • shu – uczymy się jednej podstawowej techniki, nie zadajemy zbyt wielu pytań, podążamy za instrukcją konkretnej techniki (np. Scrum)
  • ha – poznajemy kolejne techniki oraz metody (np. Scrum, XP, DSDM)
  • ri – nie używamy żadnej konkretnej techniki, za każdym razem robimy rzeczy inaczej w zależności od kontekstu i bazując na swoim doświadczeniu.

Jak przykład osoby na poziomie ri wspomniał o swojej żonie, która na podstawie dźwięku ugniatanego ciasta – który słyszała przez przez telefon – nie pytana o to udzieliła mu porady “dolej więcej wody” 😉

To, co proponuje dzisiaj, to ponowny zwrot w stronę prostoty. Nazywa ten stan “kokoro” – co oznacza “po prostu opanuj podstawy”.

Proponuje bardzo konkretny model składający się z czterech kroków:

  • Współpracuj (ang. collaborate)
  • Dostarczaj (ang. deliver)
  • Miej refleksję (ang. reflect)
  • Usprawniaj się (ang. improve)

Każdy z tych obszarów można pogłębić. I tak na przykład, jeśli mówimy o współpracy, to ważne jest zaufanie, które z kolei możemy budować wspierając rozwój innych osób, oraz tworzenie środowisk, w którym eksperymenty oraz idące za tym pomyłki są częścią procesu uczenia się.

Podczas prezentacji pojawiły się inne ciekawe tematy, które fani Alistaira znają z jego bloga oraz innych jego prezentacji – zachęcamy do przejrzenia slajdów, ponieważ całkiem dużo można z nich wyczytać samodzielnie. W natłoku przeładowanych frameworków takich jak SAFe, powrót Alistaira do podstaw brzmi całkiem odświeżająco.

Slajdy: http://alistair.cockburn.us/get/3645

Paul Klipp – “Welcome to the jungle”

Paul Klip – Welcome to the jungle

Paul Klipp – Welcome to the jungle

Prezentacja Paula była naszym zdaniem jednym z najjaśniejszych punktów pierwszego dnia. Powodów było kilka:

  • bardzo jasna struktura prezentacji, co powodowało, że słuchało się ją niemal bez wysiłku i łatwo można było się w niej odnaleźć
  • prawdziwa, wciągająca historia w tle pomagała utrzymać skupienie
  • bardzo konkretne porady, które można zastosować w swoim zespole od zaraz
  • faktyczne zdjęcia, które dokumentowały omawiane techniki oraz rozwiązania
  • jasny przekaz, że “da się” – prezentacja pokazała, że można usprawniać pracę zespołów, nawet jeśli mówimy o tak niełatwym terenie jak międzynarodowa korporacja bankowa HSBC

Paul opowiedział historię o tym, jak zatrudnił się w banku HSBC i zaczął usprawniać pracę zespołu. W opisywanych technikach łatwo było wyczuć doświadczenie prelegenta z kanbanem, chociaż opisywane aktywności wychodziły poza tę metodę pracy. Poniżej lista obserwacji oraz porad, które wyłapaliśmy z prezentacji:

  • Łatwiej “robić agile” w korporacji niż w startup-ach, ponieważ zdaniem Paula, w korporacji nie trzeba walczyć z ego założyciela firmy, ze względu na jego odległość od codziennej pracy
  • Buduj tablicę kanbanową ze swoim zespołem, ponieważ sam proces jej budowania uwalnia dużo wartościowych dyskusji
  • Oceniaj każde spotkanie pod kątem dostarczonej wartości, aby eliminować wszelkie marnotrawstwo
  • Używaj obrazów, aby wizualizować postęp (lub jego brak) pracę na tablicy – np. tort urodzinowy dla zadania, które wisi od miesiąca na tablicy 😉 lub obraz syzyfa, aby zobrazować, że w wybranym zadaniu jest więcej pracy niż pierwotnie szacowano
  • Mierz swoją skuteczność jako Agile Coach słuchając ile razy w zespole toczą się samoistne dyskusje dotyczące procesu pracy

Nie udało się nam uzyskać slajdów od Paula, ze względu na to, że przedstawiają wewnętrzne procesy banku.

 

Iza Goździeniak – “5 ways to waste team’s time on symptoms not root causes”

Iza Goździeniak – 5 ways to waste team’s time on symptoms not root causes

Iza Goździeniak – 5 ways to waste team’s time on symptoms not root causes

Podczas swojej prezentacji Iza opowiedziała, jak unikać marnotrawstwa czasu zespołu, które wynika ze skupiania się na symptomach problemów, a nie na faktycznych przyczynach źródłowych. Poniżej pięć problemów, którymi podzieliła się:

  • Utrata szerokiego kontekstu – podczas codziennej pracy łatwo jest zgubić szeroki, wysokopoziomowy kontekst naszych działań. W takiej sytuacji pomocne mogą być wszelkiego rodzaju wizualizacje. Iza jako przykład wskazała zastosowanie grafów oraz linii czasu, które mogą być wykorzystane jako tło do dyskusji w zespole.
  • Brak umiejętności komunikacyjnych do omawiania trudnych tematów – Trudne tematy w zespole same w sobie nie są łatwe do rozwiązania. Jeśli dodatkowo dołożymy nieumiejętne próby rozwiązywania ich, szykuje się jeszcze większy problem. Iza zaproponowała w takim przypadku łatwą do zastosowania technikę SBI (ang. Situation, Behaviour, Impact), którą bardzo łatwo jest zastosować i zejść do przyczyn źródłowych. Polega ona na konstruowaniu wypowiedzi, która składa się z 3 części: Określenia sytuacji, do której chcemy się odnieść, zaobserwowanego zachowania, które chcemy opisać oraz pokazania wpływu omawianego wydarzenia na otoczenie. Struktura ta pozwala w łatwy sposób oraz nie oceniający sposób podzielić się swoimi obserwacjami.
  • Nawyk natychmiastowego szukania rozwiązań – często podczas rozmów o problemach zespoły przechodzą bezpośrednio od problemu do rozwiązania, nie analizując dostatecznie głęboko samego problemu. Powoduje to, że rozwiązania nie działają, ponieważ przyczyna problemu leży zupełnie gdzieś indziej. Technika zaproponowana przez Izę to 5 why, która polega na zadawaniu pytania “Dlaczego”, aż do momentu kiedy dojdziemy do realnego źródła problemu. Przykładowo, przedłużający się Codzienny Scrum może mieć swoje źródło w rzadko realizowanych sesjach doskonalenia Backlogu Produktu, chociaż pierwsze pomysły mogą wskazywać na nieudolną moderację lub zbyt długie wypowiedzi.
  • Uprzedzenia poznawcze – jest to ciekawy obszar wiedzy, który może mieć wpływ na podejmowane decyzje. Iza wspomniała o dwóch przykładowych uprzedzeniach: przecenianiu posiadanych informacji oraz wybiórczym słuchaniu informacji, które zgadzają się naszymi przeświadczeniami. Dla zainteresowanych tematem Iza podzieliła się szerszym artykułem na ten temat.
  • Nie zwracanie uwagi na bolączki zespołu – Iza zwróciła uwagę, że ślepe podążanie za celem może spowodować, że przestaniemy zauważać problemy, które stoją na naszej drodze. Przypomina to trochę sytuację przedstawioną na popularnym obrazie o taczce na kwadratowym kole. Pomocne w takiej sytuacji mogą być odpowiednio zadane pytania, które zwrócą uwagę zespołu na potencjalne rozpraszacze oraz problemy.

Slajdy: https://www.slideshare.net/IGA247/5-ways-to-waste-teams-time-on-symptoms-not-root-causes

Druga część relacji wraz z podsumowaniem już wkrótce.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Ta strona używa Cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie ciasteczek zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję, bo lubię Was czytać.
x