Obrazkowy głuchy telefon

Narysowanie łódki jest przecież takie proste...Wykorzystuję ostatnio bardzo często prostą technikę warsztatową, która w ramach grupy ćwiczeniowej potrafi zobrazować dużo efektów, z jakimi borykają się niektóre zespoły lub organizacje zanim zaczną wykorzystywać agile lub gdy są na jego początkowym etapie. Propozycję tego ćwiczenia znalazłem na stronie TastyCupcakes.org, polecam je do spróbowania w ramach retrospektywy albo warsztatu wyjaśniającego zagadnienia związane z agile.  Poszerzę tutaj jego opis, bo znalezisk, które wyszły w zespołach przez kilkanaście wykonań tego ćwiczenia dostrzegam więcej niż jest zawarte na oryginalnej stronie.

Jak wykonać ćwiczenie „”obrazkowy głuchy telefon”?

Przygotowanie:

  • Dzielimy się na grupy, nie mniejsze niż 4 osoby, im więcej osób w jednej grupie tym bardziej wyraziste wyniki ale też oczywiście prościej o zarzut ustawienia wyniku gry. 5-6 osób to optimum.
  • Moderator prosi grupę o ustalenie kolejności w obrębie grupy.
  • Moderator prosi grupę o przygotowanie sobie materiałów do rysowania: długopis/ołówek i post-it – warto podkreślić, że chodzi o postit (czasem niektóre grupy mają do dyspozycji kartkę A4 albo jakieś kartki do notatek, co psuje dalszy efekt ćwiczenia).

Moderator wyjaśnia reguły ćwiczenia:

  • Pierwsza osoba z każdej grupy usłyszy (albo zobaczy napisane na kartce, jeśli nie mamy warunków by swobodnie i sprawnie wyjść z sali) słowo do narysowania*, po czym wróci do swojego miejsca i narysuje to słowo w ciągu 15 sekund
  • Po czym pokaże osobie drugiej w kolejności swój obrazek przez 2 sekundy i schowa
  • Osoba druga ma swoje 15 sekund na narysowanie tego, co zobaczyła od osoby pierwszej
  • Osoba druga pokazuje swój obrazek osobie trzeciej.
  • I tak dalej…

Moderator wyjaśnia ograniczenia ćwiczenia:

  • Członkowie grupy w trakcie ćwiczenia nie mogą się komunikować
  • Nie podglądamy tego co rysują poprzednie osoby, a rysujący i Ci co już skończyli rysować starają się nie pokazywać swoich rysunków
  • Warto też wyraźnie podkreślić osobom pierwszym, by nie mówiły jakie słowo było do narysowania, bo częścią ćwiczenia w czasie omawiania wyników może być zapytanie osób ostatnich w kolejności o powiedzenie co narysowały

Jeśli nie ma więcej pytań o reguły, moderator przygotowuje sobie „odmierzacz czasu” i przekazuje słowo do narysowania pierwszym osobom z grupy.

Po zakończonym przebiegu można zaproponować kolejne słowo i jeszcze jedną rundę rysowania – podwyższymy prawdopodobieństwo, że wyniki do omawiania wykażą te zjawiska, których się spodziewamy.

Po ukończonych przebiegach prosimy grupy o przyklejenie na ścianę swoich rysunków według kolejności rysowania (dlatego przydatne by zrobić to na post-itach), jeśli jest taka możliwość, dobrze by przyklejenie odbyło się na ścianie, do której jest swobodny dostęp dla całej grupy. To jest ten moment, gdy energia będzie uczestników rozpierać i warto dać chwilę, by mogli się wygadać – moderator może wyłapać kilka komentarzy, które są znamienne i warto je przedyskutować w szerszym kontekście.

Gdy gwar ucichnie a emocje lekko opadną warto przejść do wyciągnięcia wniosków. Wskazane, by zacząć od jak najbardziej otwartych pytań i dać uczestnikom okazję do zgłoszenia swoich wniosków bez podpowiadania im. Kilka rzeczy na które moderator może zwrócić uwagę, najpierw na poziomie samego ćwiczenia:

  • Czy wszystkie zespoły dostały to samo słowo? (jak różne grupy różnie zinterpretowały a potem przeinaczyły to samo słowo)
  • Jak rysunki ewoluowały? (często kolejne kroki są wręcz animacją ewolucji od „UFO” do „lampy pod sufitem” albo od „torby” do „kubka”) czy następowało ich upraszczanie a może zdarzyła się próba upiększenia?
  • Jak uczestnikom rysowało się obrazek, który widzieli tylko przez chwilę?
  • Czy każdy z uczestników umie rysować równie ładnie? Co się stało z efektem pracy grupy, jeśli w środku procesu pojawił się ktoś, kto nie miał talentu?

Gdy pytania tego typu i komentarze do ćwiczenia wygasną, warto przenieść rozmowę na poziom pracy w zespołach projektowych:

  • Na ile takie problemy jak wymienione w kontekście rysowania są prawdziwe w realiach zespołów?
  • Co możemy zrobić, żeby uniknąć tego problemu?
  • [pytanie z tezą! stosować ostrożnie] Czy w naszym zespole nie ustawiamy się w naszej pracy w rząd osób przekazujących sobie coraz bardziej zniekształcony obraz tego co jest do wykonania?
  • [pytanie z tezą! stosować ostrożnie] Czy w naszej firmie osoby które kreują wizję są częścią zespołu, a może czasem jest tak, że do zespołu trafia już rysunek daleki od tego, co oryginalny autor miał na myśli?

Przeżycia z tego ćwiczenia mogą być punktem startu do przedyskutowania (w ramach coachingu czy retrospektywy sprintu) wspólnej pracy nad backlogiem, wspólnego kreowania wizji, współpracy w trakcie realizacji i upewniania się co do spójnego obrazu tego, co ma być przez zespół dostarczone.

[reveal title=”*Jakie słowo wybrać do rysowania? Zobacz w spoilerze propozycje” open=”false,true” color=”grey-lite”] Najlepiej sprawdzają się konkretne przedmioty, które są relatywnie proste do narysowania ale jednak można je przedstawić na kilka różnych sposobów (różne perspektywy, różne rodzaje takich przedmiotów) – samochód, parasol, butelka. Z uwagi na dobro ćwiczenia z przyszłymi uczestnikami nie podzielę się niestety tym, co sprawdza się u mnie. Gdy chcemy mieć pewność, że efekt ćwiczenia nam wyjdzie, warto zrobić więcej niż 1 przebieg i eksperymentować ze słowami [/reveal]

 Spróbowałeś tego ćwiczenia? Podziel się doświadczeniem w komentarzu!

Źródło zdjęcia: https://flic.kr/p/odFMYK

Komentarze do wpisu: “Obrazkowy głuchy telefon

  1. Miałam przyjemność wzięcia udziału w ćwiczeniu opisanym powyżej. Zabawy i śmiechów było mnóstwo. To proste ćwiczenie pozwoliło nam uzmysłowić sobie to czego bardzo często doświadczamy w codziennej pracy. Bardzo gorąco polecam.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Ta strona używa Cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie ciasteczek zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję, bo lubię Was czytać.
x