Co to jest odkrywanie produktu?

Zastanawiałeś się czasem, dlaczego jedne produkty osiągają sukces na rynku, a inne okazują się porażką? Bywa, że sukces jest dziełem przypadku, jednak nie musimy zdawać się na wyłącznie na szczęście. Podejście, która pomaga tworzyć produkty odpowiadające na potrzeby użytkowników, nazywa się odkrywaniem produktu (ang. product discovery). Czym jest, na czym polega i w jaki sposób odkrywanie produktu jest powiązane z dostarczaniem produktu, dowiesz się z tego artykułu.

Odkrywanie produktu w pigułce

Odkrywanie produktu to proces, który pomaga tworzyć rozwiązania, odpowiadające na faktyczne problemy użytkowników. Fundamentem tego procesu jest nieustanne testowanie pomysłów, idei i rozwiązań, jak również uczenie się tego, jak działa nasz rynek i czego tak naprawdę potrzebują nasi użytkownicy.

Proces ten zakłada, że każdy pomysł na produkt czy funkcjonalność może być błędny, więc zanim zdecydujemy się go zrealizować, powinniśmy zdobyć dowód na to, że jest on faktycznie wartościowy dla naszej grupy odbiorczej.

Dodatkowo, oprócz upewnienia się, że istnieje rynek i odbiorca naszego produktu, odkrywanie produktu pomaga uzyskać pewność, że jesteśmy w stanie zbudować rozwiązanie, które jest zarówno użyteczne dla użytkownika, jak i możliwe do wykonania przez zespół.

Z jakich etapów składa się odkrywanie produktu?

Zwykle proces ten dotyka kilku obszarów:

  • Określenie strategiiDlaczego realizujemy konkretną inicjatywę? Jaki jest jej cel? Jaki efekt chcemy uzyskać?
  • Rozpoznanie możliwych rozwiązańKto jest użytkownikiem produktu? Jakie ma problemy? Jak możemy je rozwiązać?
  • PrototypowanieJak możemy rozwiązać konkretny problem użytkowników? Jaki będzie efekt takiego rozwiązania? Które z możliwych rozwiązań problemu będzie najlepsze?
  • Weryfikowanie pomysłówCzy nasze pomysły są faktycznie dobre? Co myślą o nich nasi użytkownicy? Czy faktycznie potrafimy rozwiązać ich problemy?
  • Zawężenie rozwiązań, priorytetyzacja, planowanieKtóre z proponowanych pomysłów będziemy implementować? Które funkcjonalności powinniśmy dostarczyć w pierwszej kolejności? Jaki jest zakres naszego MMP (ang. Minimum Marketable Product)?

Kto się zajmuje odkrywaniem produktu w firmie?

Prosta odpowiedź brzmi: Product Manager. A w rzeczywistości – różnie bywa.

Istnieją firmy, w których pojęcie odkrywania produktu nie występuje, więc odkrywaniem nie zajmuje się nikt. Produkt oraz jego funkcjonalności są wymyślane przez „biznes”, definiowane zwykle przez dział zarządzania projektami i przekazywane do realizacji do zespołów IT.

Są też firmy, które decydują się na funkcjonowanie dedykowanych działów produktowych, których głównym zadaniem jest odkrywanie produktu. Testują hipotezy produktowe przy użyciu podejścia MVP, rozmawiają z użytkownikami, realizują testy A/B, budują prototypy lub pretotypy.

Z kolei w mniejszych firmach często nie ma dedykowanych działów. Zarówno za odkrywanie, jak i dostarczanie produktu odpowiada jedna osoba – najczęściej jest to implementacja scrumowej roli Właściciel Produktu.

A co z Zespołem Deweloperskim?

Idealnie, jeśli Product Manager angażuje w proces odkrywania zespół wytwarzający. Niesie to za sobą kilka ważnych korzyści.

Po pierwsze, członkowie zespołu stają się współtwórcami produktu, a nie tylko podwykonawcami. Uczestnictwo w procesie odkrywania pomaga im zrozumieć kontekst biznesowy, wizję produktu, użytkowników oraz ich faktyczne problemy, co zwykle buduje zaangażowanie i poczucie właścicielstwa produktowego w zespole.

Po drugie, dzięki budowaniu empatii z użytkownikami i wchodzeniu w ich buty, w zespołach powstają rozwiązania, które lepiej odpowiadają na ich potrzeby.

Po trzecie, dzięki bliskiej współpracy z zespołem, Product Manager zyskuje dodatkowy, zespołowy punkt widzenia na problemy oraz pulę potencjalnych rozwiązań. Przykładowo, zespół może podpowiedzieć, jak w szybki sposób przetestować konkretną hipotezę, dzięki posiadaniu odpowiedniej do tego wiedzy technicznej.

Po czwarte, już na bardzo wczesnym etapie zespół może komunikować ograniczenia technologiczne, które mogą mieć wpływ na to, które rozwiązanie zostanie wybrane do implementacji.

Jak się ma odkrywanie produktu do dostarczania produktu?

W największym skrócie, odkrywanie produktu ma zapewnić, że budujemy właściwe produkty — na które jest potrzeba na rynku oraz które skutecznie rozwiązują problemy użytkowników.

Z kolei dostarczanie produktu ma zapewnić, że rozwiązania wymyślone podczas odkrywania produktu, będą zbudowane w odpowiedniej jakości, wydajności i skalowalności, a dodatkowo w przewidywalny sposób dostarczane do użytkownika końcowego.

Co ważne, żeby odnieść sukces, obie te perspektywy — odkrywanie oraz dostarczanie — mają istotne znaczenie.

Odkrycie właściwego produktu przy jednoczesnym kiepskim procesie dostarczania powoduje, że użytkownik nie ma szans otrzymać wysokiej jakości rozwiązania w przewidywalnym czasie.

Z kolei sprawne dostarczanie jakościowego, ale niewłaściwego produktu powoduje, że na rynku pojawia się wprawdzie nasze rozwiązanie, ale niestety nie jest tym, czego faktycznie potrzebują użytkownicy.

Co ważne, mówimy tutaj o jednym, toczącym się równolegle procesie budowania produktu, który składa się z symultanicznego odkrywania i dostarczania produktu. Realizuje go jeden zespół, posiadając szerokie specjalizacje, jednak oba strumienie pracy powinny angażować zespół jako całość i być dla niego w pełni transparentne.

Podsumowanie

Odkrywanie produktu skupia się na szybkim testowaniu pomysłów oraz szybkim uczeniu się. Pozwala też na zwiększenie szansy, że stworzymy właściwy produkt, odpowiadający na faktyczne potrzeby użytkowników. Proces ten pozwala w tani sposób przetestować idee, zanim zostaną zaimplementowane i dostarczone przez zespół deweloperski.

Korzystacie z odkrywania produktu w Waszej firmie?

PS. Temat Odkrywania Produktu poruszyliśmy też z Kubą Szczepanikiem w dziesiątym odcinku podcastu „Porządny Agile

Photo by Himesh Kumar Behera on Unsplash

Komentarze do wpisu: “Co to jest odkrywanie produktu?

  1. Krzysztof Łazarski

    Jacek, czy jesteś w stanie podrzucić jakieś konkretne techniki jakich można by użyć w fazie Product Discovery?
    Dzięki!

    • Maciej Tafliński

      Jedną z technik jest Design Thinking. Stosowałem i jest ok. Trzeba pamiętać, że wszystkie techniki to tylko narzędzia i trzeba mieć też dobrych wykonawców 🙂

    • Jacek Wieczorek

      Cześć Krzysztof,

      tak, np. Product Vision Board, mapy empatii, testy prototypów z użytkownikami, Story Mapping, MVP – to tak z praktyki.

      A dodatkowo czytam właśnie książkę o http://www.gv.com/sprint/, brzmi to sensownie plus dużo ciekawych przykładów podają.

      Pozdrawiam,
      Jacek

  2. […] Wiedza biznesowa zespołu o budowanym produkcie – im głębsze zrozumienie wizji produktu oraz kontekstu biznesowego, tym wytwarzane Przyrosty lepiej odpowiadają na potrzeby użytkowników. Bardzo pomocnym podejściem zwiększającym zrozumienie produktu w zespole jest angażowanie członków Zespołu Deweloperskiego w proces odkrywania produktu. […]


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ta strona używa Cookies, korzystając z niej wyrażasz zgodę na używanie ciasteczek zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Nasza Polityka Prywatności
Akceptuję, bo lubię Was czytać.
x