Krótko o tym, jak brytyjski rząd wspiera agile

keepcalmandagile

Keep Calm and Agile

Rządowe programy, projekty oraz przedsięwzięcia zazwyczaj kojarzą się z ogromną machiną biurokracyjną, gdzie satysfakcja klienta i dostarczana wartość nie zawsze stawiane są na pierwszym miejscu. Tym większym optymizmem napawa przykład z Wysp Brytyjskich, gdzie parę tygodni temu Ministerstwo Skarbu i Goverment Digital Service* opublikowało nowe wytyczne dotyczące zatwierdzania budżetów dla prowadzonych projektów.

Dotychczasowe przepisy jasno precyzowały, że do akceptacji budżetu wymagana jest szczegółowa dokumentacja projektu oraz business case. Nowe zasady natomiast umożliwiają finansowanie do kwoty 750 tys. funtów wczesnych etapów projektów prowadzonych w oparciu o Product Backlog, wykresy spalania oraz pokazy gotowych wersji produktu. Wczesne etapy to tzw. Discovery oraz Alpha Build, każde zamykające się w okresie maksymalnie 8 tygodni. Jeśli produkt wytworzony w czasie tych tygodni dobrze rokuje, a zakładany koszt jego dalszego rozwoju i utrzymania przez 2 lata po wdrożeniu nie przekracza 10 milionów funtów, Ministerstwo Skarbu umożliwia kontynuację projektu (Beta build) w oparciu o dotychczasowe, zwinne metody, bez nadmiernej biurokracji. Co więcej wprost rekomenduje, aby tego typu przedsięwzięcia minimalizowały prace z tradycyjną dokumentacją, a zamiast tego skupiły się na potrzebach użytkowników i spodziewanych wynikach biznesowych. Szczegółowe wyjaśnienie kolejnych faz oraz ich oczekiwanych wyników możecie znaleźć tutaj, a ja gorąco zachęcam do lektury, bo nieczęsto się spotyka takie zrozumienie agile i tak udane wkomponowanie tej metody w utarte biurokratyczne machiny.

Warto dodać, że nowe podejście brytyjskiego rządu jest odpowiedzią na wyniki zeszłorocznego przetargu dla firm mających współpracować z rządowymi jednostkami. Okazało się bowiem, że 84% wyłonionych dostawców to firmy małe i średnie, używające głównie zwinnego podejścia do wytwarzania oprogramowania. Po wdrożeniu Digital Services framework, który ma ograniczyć biurokrację w kontaktach z dostawcami, mamy zatem następny krok Ministerstwa Skarbu, które konsekwentnie wspiera politykę rządu pt. “Buduj serwisy tak dobre, by ludzie chcieli ich używać” (“Build services so good that people prefer to use them”).

*Jednostka rządowa, stworzona w 2011 roku, odpowiedzialna za internetowe serwisy rządowe, ich wysoką jakość i zgodność ze standardami (Digital by Default).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ta strona używa Cookies, korzystając z niej wyrażasz zgodę na używanie ciasteczek zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Nasza Polityka Prywatności
Akceptuję, bo lubię Was czytać.
x